Thursday, 28 July 2011

SeGaLaNyA...KeTeNtUaN TuHaN..!!!

assalamualaikum...

salam keramat salam sahabat...

ari nie gua nk post benda menarik ckit...

kisah yang sering berlaku di dalam kehidupan masyarakat kini...

C.I.N.T.A


ISU HOT...!!!

" couple bertahun-tahun..tp kawen lain2.." salah siapa??


kalau gua bahaskan kat cni.. gua cakap salah mak ayah sbb x amik tahu sal hati anak2...depa sume nk pilih jodoh yg depa suke... yang herannye.. sape nk kawin skunk...!! hot..!! gua hot..!!! dah ramai kawan2 gua jadi mangsa kekejaman ibu bapa nie...!!


kecian kat MANGSA.. sebab nk jaga aty mak bapak... CINTA yg dye semai bertahun2 musnah hbs...



pernah sekali gua borak nga guru besar gua..

aku: ustaz..ana nk tny ckit nie...

ustaz: yee...ape dye que??

aku: ustaz..skunk sy tgk ramai kawan2 sy kena paksa kawen kat mak ayah dye.. nape ek?? bg sy la ustaz...jodoh @ pasangan..bia lah kite sendiri pilih..sbb kite yg nk kawen..bukan mak ayah kite... pilihan mak ayah x semestinya bagus.. ye la.. kadang2 segelintir manusia nie bersikap pura2.. depan2 baik.. bile da lama ckit.. buat masalah.. cian kat pasangan tuu...

ustaz: huurrmmmm... tu pasal... isu nie memang x hbs lau nk bahas.. tp ibu bapa memang x patut masuk campur dalam pemilihan jodoh anak mereka... anak pun patut bawa lelaki @ perempuan dye yg dye rasa layak jadi pasangan hidup jumpa mak ayah dye...masa tu mak ayah nilai sendiri pilihan anak mereka... kalau x sesuai.. cakap baik2 kat anak2...

aku: ustaz, kalau anak yg xnk kat pilihan mak ayah dye... cam ne ek?? dye dikira anak derhaka ke??

ustaz: itu hal dye dengan allah... tp bg ustaz.. x salah anak tolak pilihan mak ayah.. ye la.. memang sebelum kawen, syurga anak pompuan dibawah tapak kaki ibu... tp ingt..bile da kawen.. syurga anak pompuan bawah tapak kaki suami... kalau dye x sehaluan nga suami dye..cam ne dye nk dapat keredhaan allah...

aku...: Oooo.... cam tu ek... ade dalil ke ape2 x yg boleh kite bahaskan sal isu nie??

ustaz: rasanya dalail xde..tp ustaz kurang pasti... yg pastinye.. ade hadis yg mempunyai kisah cam nie...

aku: erk... hurrmmm... bg pandangan ustaz... pilihan mak ayah ke tw pilihan anak sendiri yg ustaz pilih??

ustaz: ustaz cakap pilihan anak sendiri,, tp... ustaz akan suh anak ustaz bawa pasangan dye jumpa ustaz dulu...ustaz nk nilai dulu mcm mane orgnye.. que, kalau awak nk thu, kalau anak x redha kawin nga pasangan dye.. kalau dye melakukan jimak tanpa kerelaan... walaupun suami isteri..boleh dikira haram... sebab bukan kerelaan aty... hukum dye boleh diibaratkan pompuan yg x rela tu dikira pelacur...

aku: yeke ustaz?? baru thu nie... hurrmmm...tq ustaz... t sy nk bg nasihat kat kawan sy..terima kasih ustaz bg   information kat sy...

(gua salam, pastu gua blah)

ini kisah benar,,, baru semalam gua borak nga guru besar gua...

so... nasihat gua... LU PIKIR LA SENDIRI...!!!

sebelum out.. gua nk bg lagu best kat korang...!!

SEGALANYA KETENTUAN TUHAN

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...